Precis som Nygren och Davies påpekat i sin radiouttalanden så skriver och Bill Kovach och Tom Rosenstiel om hur stora mediekonglomerat kan vara ett hot mot journalistiken.
Journalisters främsta lojalitet bör ligga gentemot medborgarna, med andra ord deras publik, och i nästa steg gentemot ägare och annonsörer. De skriver om vikten av att vara objektiv i sitt material och hur fungerar det då man kasnke måste sätta sig emot företaget som är tidningens största annonsör eller ja kasnke till och med ägare av tidningen. Jag tror eller iallafall hoppas att man i demokratiska Sverige är relativt skonade och att majoriteten av dagens journalister är objektiva. Dock måste man som publik alltid vara kritisk då vi även här i Sverige många gånger använder källor som kanske inte är svenska och att allt material i dagens snabba mediesamhälle inte alltid granskas tillräckligt. Att vara kritisk tror jag dock inte att majoriteten är utan att svenska medborgare måste upplysas om hur medievärlden fungerar för att få upp ögonen för det. Detta är viktigt då vi också kan ta del av utländska nyheter, där objektivitet inte är lika självklart, via både tv, internet och radio. Ta tillexempel länder med diktatur, där inget annat väl finns för journalister än att vara lojala mot makthavarna snarare än publiken.
Kovach och Rosenstiel skriver om hur viktigt det är med att arbeta långsiktigt, genom att vara lojala mot medborgarna och hålla sig till sanningen (som de skriver "...first obligation is to the truth) skapar de trogen publik som generarar stora inkomster. Detta istället för att köra på med ogranskat och subjektivt material.
Så hör här medborgare...vi har också rättigheter och ansvar när det gäller dagens och framtidens journalistik...var kritiska och ställ krav på de medier som ni faktiskt många gånger lägger ner mycket pengar på...det är ju bland annat vi som betalar mediepamparnas löner i slutändan.
tisdag 3 juni 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar